أبحاث ودراسات

 

رسالة ماجستير بعنوان:

 


 

  

الجريمة الإعلامية في الفقه الإسلامي

إشراف فضيلة الدكتور: مــازن إسماعيل هنيّة

 

للرجوع إلى الرسالةـ الجريمة الإعلامية في الفقه الإسلامي ـ اضغط هنا:

 

 

ملخص البحث باللغة العربية:

 

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين، محمد بن عبد الله الصادق الأمين، وبعد،،،

اهتمت الشريعة الإسلامية بالمصالح العامة، والخاصة، وكفلتها، وقررت أمورا من شأنها أن تحافظ على المصلحة العامة، ومن جملة اهتمامها أنها ضبطت العملية الإعلامية بمجموعة ضوابط تبعدها عن الدخول في أي محظور، وهذا يعني أنها جرّمت سلوك بعض الطرق التي تؤدي إلى الدخول في ذلك المحظور.

فقد تناول البحث موضوعا هاما من الموضوعات المعاصرة، ألا وهو: الجريمة الإعلامية في الفقه الإسلامي، حيث وضّح مفهوم الجريمة الإعلامية، وكيف أنها توجد عند عدم التقيّد بضوابط العملية الإعلامية، وبيّن معيار تمييزها، بأنها ترتكب عبر وسيلة من وسائل الإعلام المختلفة، مما يجعل الخطر الذي يهدد المجتمع عظيما .

ثم وضّح البحث حقيقة جريمة الرأي، وأنها تكون عند تجاوز حدود حرية الرأي، التي كفلها الإسلام للجميع، ثم تحدث عن جريمة الاعتداء على الأديان، وبيّن كيف أن الإساءة إلى الأديان، أو سبّ الآلهة، ورجال الدين بشكل عام، توجب في حقّ المسيء عقوبة تعزيرية يُوكل تقديرها إلى الإمام، ثم تناول جريمة التضليل الإعلامي، وبيّن كيف أنه يُعدّ من باب ترويج الباطل وإظهاره في صورة الحق، وحيث إنّ التضليل الإعلامي تتعدد صوره، ويُستحدث فيها الكثير؛ فإن العقوبة المقررة عليه تكون بحيث تتناسب وحجم كل الجريمة، وبما يحقّق الردع عنها.

وعالج البحث أيضا الجرائم التي يتم نشرها عبر وسائل الإعلام المختلفة، فبيّن حقيقة جريمة النشر، وكيف أنها توجد حيث تنتهي حرية النشر، ثم تناول جريمة الاعتداء على الحياة الخاصة، فتعرض إلى بيان بعض صور الاعتداء على الحياة الخاصة؛ كالتجسس، وإفشاء الأسرار وإذاعتها، وغير ذلك، وتحدث أيضا عن جريمة التشهير، وبيّن أن التشهير قد يكون بالنفس، وقد يكون بالغير، وأن محل البحث هو التشهير بالغير، وبيّن البحث حالات هذا النوع التي يختلف الحكم في كل منها، وتناول جريمة التحريض، وذكر مجموعة من صور التحريض، وبين أن العقوبة المقررة على جريمة التحريض لا يشترط فيها وقوع الأفعال المحرّض عليها.

**************

هدف الدراسة:  

كشف اللثام عن الجرائم التي تقع عبر وسائل الإعلام المختلفة، وبيان موقف الشارع منها، من خلال التأصيل الفقهي لها.

 

منهج الدراسة:

اعتمد الباحث في بحثه المنهج الاستقرائي الاستنباطي.

 

نتائج الدراسة:

1. تعرف الجريمة الإعلامية بأنها عدم التقيد بضوابط العملية الإعلامية، وممارسة أفعال غير مشروعة، ومعارضة للمصلحة العامة عبر وسائل الإعلام المختلفة.

2. أن المعيار الذي يميز الجريمة الإعلامية باعتبارها جريمة جنائية عن غيرها من الجرائم أنها ترتكب عبر وسائل الإعلام المختلفة.

3. أن العقوبة المقررة على الجريمة الإعلامية غالبا ما تكون عقوبة تعزيرية يوكل تقديرها إلى الإمام؛ فيختار ما يتناسب وحجم كل جريمة.

 

توصيات الدراسة:

1. أن يأخذ هذا الموضوع عناية بالغة من قبل الباحثين؛ لما له من الأهمية البالغة.

2. أن تقوم الدول الإسلامية بتشريع قانون موحد للإعلام يحدد موقفه تجاه هذه الجرائم، ويقرر عقوبات تتناسب وحجم الجريمة التي تقع عبره.

 

 

The media Crime in Islamic Fiqh

 

Dr. MAZEN ISMAEL HANIYA Supervis:

 

 

 

Abstract

 

Praise be to Allah, Lord of the Worlds, and prayers and peace be upon the most honorable of all prophets and all messengers, Mohammad bin Abdullah, the most honest and truthful,

 

The Islamic Sharia dealt firmly with the private and public interests, and guaranteed them all. In addition, the Islamic Sharia have set regulations that would preserve the public interests, part of which is that it controlled the media process through singling out suspicious and prohibited matters. Consequently, the Sharia criminalizes any process that thoroughly or partially leads to commit prohibited matters.

 

I am herewith, in this research addressed an important theme of contemporary issues, namely: Media Crime in Islamic Fiqh, the concept of media crime has been clarified, and how its emergence would be arose when the media process restraints are violated. To distinguish this crime from others, a standard has been set, through which it is committed via different means of media. Admittedly, this imposes a great danger on the society.

 

Then the crime of opinion has been explained, where it took place when the freedom of speech is over passed. Islam by definition had granted all these rights. Further more, the research covered the crime of aggression against religion or insulting Gods and the clergy in general. Provided that, these crimes are worth punitive that is estimated by the Imam. Then the research has dealt with the crime of disinformation and has shown that it is a sort of promotion of falsehood and reflects it in righteous manner.

 

The crime of disinformation has multiple images that take many categories. Consequently, assessed penalty for a given crime is being commensurate with the size of each crime, so as to achieve deterrence by. The research also addressed the crimes that are disseminated via different media sources. It is also clarified the reality of the crime of publishing, where it took place when the freedom of publishing is deterred. then deal with the crime of the attack on private life. The manifestation of which is such that; espionage and disclosure of secrets and broadcasting them, and others.

 

In addition it talked about the crime of defamation, which assumes many facets however the defamation in question is that which addressed to others. Types of this kind of defamation have been explained. Accordingly, they assumed different equally likely judgenment in Islamic Fiqh. Then the crime of incitement has been presented and a series of different pictures of incitement have been provided. Finally, the penalty for the offence of incitement does not require that the acts of incitement has to be committed to apply the penalty.

 

****************

 

Study Aims:

 

The purpose of this study was aimed to disclose the uncovered media crimes that take place through different media means, furthermore to define the position of the Islamic law from these crimes.

 

 

 

Research Methodology:

 

The researcher followed a deductive and inductive methodology

 

 

Conclusions:

 

  1. The media crime is defined as a process that is not consistent with the disciplined media process, and to practice illegal acts, that contradicts with the public interests through the different media means.

 

2. The measuring standard that distinguish the media crime from the other crimes, is that it is committed through the different media means.

 

3. The penalty decreed on the media crime is most often is blaming penalty, assessed and declared by the Imam, he who chose the appropriate penalty in accordance with the effect of the media crime.

 

  
 
 
 

 

Recommendations:

 

1. This research is worth being taken into account carefully and comprehensively by researchers, which is very important.

 

2. Islamic states are invited to take a measure in which to legitimate a unified law which is precisely defining these media crimes, and thereafter decide the appropriate penalty for a defined media crime.