شبكة النقل البري في مدينة غزة

لتحميل الدراسة PDF

شبكة النقل البري في مدينة غزة

دراسة في جغرافية النقل باستخدام نظم المعلومات الجغرافية

إعداد الباحث: أحمد يوسف شبات

Land transport Network in Gaza City A Study in

Transport Geography by using Geographic Information Systems (GIS)

الملخص

يقتصر النقل في مدينة غزة على النقل البري فقط، الأمر الذي أدى إلى وجود عدة مشاكل مرورية، كما وتوجد هناك بعض الطرق المرصوفة غير الجيدة حيث يوجد بها العديد من التشققات والتصدعات، وأيضاً قلة أماكن التوقف على مستوى مراكز المدينة والذي أدى بدوره إلى إرباك الحركة بل وتوقفها في بعض الأحيان.

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع شبكة النقل في مدينة غزة، ومدى كفاءتها وملائمتها لتلبية احتياجات المجتمع المحلي وتحليلها كماً وكيفاً، وعلى أنواع الطرق وتوزيعها الجغرافي، ودراسة حركة المرور عليها، والعوامل المؤثر في النقل البري بمدينة غزة.

ولقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي للتعرف على الخصائص العامة لشبكة النقل في مدينة غزة وتصنيفها حسب وظيفتها، وعلى المنهج الأصولي للتعرف على العوامل المؤثرة في شبكة النقل البري بمدينة غزة، وكذلك فقد اعتمدت الدراسة على العمل الميداني من خلال حصر حركة المرور على الطرق، وتحديد عرض الرصيف، وكذلك توزيع الاستبيان على السائقين وعلى الركاب أيضاً.

ونتج عن الدراسة من خلال التحليل الكمي للطرق أن شبكة النقل البري في مدينة غزة غير مكتملة الترابط وهي تحتاج غلى 26 طريق حتى تصل إلى درجة الترابط المكتمل، وكذلك بينت الدراسة تأثير العامل السياسي بشكل واضح على النقل البري في مدينة غزة، فبسببه توقفت أنواع النقل الأخرى، وتأثير العامل الاقتصادي على النقل في مدينة غزة حيث أصبحت مهنة السواقة للعاطلين عن العمل، وكذلك وجود العديد من وسائط النقل القديمة، حيث ارتفاع أسعار وسائط النقل الحديثة، ونتج عن الدراسة ان طول الطرق الترابية أكبر من الطرق المعبدة وأن الطرق المعبدة تختلف في طبقتها السطحية والتي بها العديد من المشاكل، حيث الحفر والتشققات، ونتج عن الدراسة أيضاً بأن هناك تجاوز من قبل السائق لقوانين السير سواء بالدخول في طرق ممنوعة أو العمل في منطقة ممنوعة.

ولقد أوصت الدراسة بالصيانة الدورية للطرق ورفع كفاءتها من خلال شق طرق جديدة وتوسعتها واستخدام الجسور أو الأنفاق في حركة المرور وتعبيد الطرق الترابية، تخفيف الضغط على وسائط النقل من حمولة 4 راكب، وذلك تشجيع المواطن بالتنقل بوسائط النقل العام كالحافلات ذات سعة 50 راكب وسعة 30 راكباً، كما أوصت الدراسة بعدم الترخيص من قبل بلدية غزة لإنشاء مبانٍ سكنية، خاصة الأبراج، إلا بوجود موقف للسيارات تحت الأرض، وكذلك إنشاء مواقف متعددة الطوابق أو تحت الأرض حتى لا تعيق حركة السير، وأوصت أيضاً بضرورة الاهتمام بأنواع النقل الأخرى كالنقل البحري والنقل بالسكة الحديد، وأوصت الدراسة بضرورة إلزام السائق بقوانين السير ومنطقة عمله.

 


 

Abstract

Transportation in Gaza City is limited to land transportation only, a matter which led to several traffic problems. In addition to this, there are some paved roads which are unfit as they are full of many cracks and splits, also the lack of parking lots in the city centers a matter which in its turn led to confusion in the traffic and in some cases complete halt.

The study aims to identify the situation of the transportation network in the city of Gaza, its efficiency and suitability to meet the local community needs and analyze them. It also aims to identify the kinds of roads and their geographic distribution and the study the of the traffic movement on them, and the factors affecting the land transportation in the city of Gaza.

The study adopted the descriptive approach to identify the general characteristics of the transportation network in the city of Gaza and their classification according their function, and the fundamentalist approach to identify the factors affecting the land transportation network in the city of Gaza. It adopted the analytical approach to analyze the data in order to identify the extent of the interaction between the various activities, The study also adopted the field work through defining the traffic movement on the roads, the width of the pavements and the distribution of the questionnaires to the drivers and passengers as well.

The study concluded, through quantitative analysis of the roads, that the land transportation network in the city of Gaza is not completely correlated and it needs 26 roads to reach the degree of complete correlation. The study also showed the effect of the political factor in a clear manner on the land transportation in the city of Gaza because as a result of it other transportation kinds stopped, It also showed the effect of the economic factor on the transportation in the city of Gaza since driving became the occupation of the unemployed people. This is added to the existence of old means of transportation and the rise in the prices of the modern means.

The study concluded that the length of the sandy roads is more than the paved roads and that the paved roads are different in their surface layer and they have several problems as they have many holes, cracks. The study

also concluded that the drivers violate the traffic laws either by entering into banned roads or working in banned area.

The study recommended that the roads should be periodically maintained and their efficiency should be promoted by constructing new roads, expanding them, using bridges and tunnels in the traffic, paving the sandy roads, alleviating the pressure on the four passenger means of transportation by encouraging the citizens to take the public means of transportation like the 50 and 30 passenger capacity buses. The study also recommended that Gaza Municipality should refrain from issuing licenses to establish housing buildings, especially towers, unless underground parking ,and also to establish multi-storey or underground parking lots in order not to obstruct the traffic. The study recommended paying attention to other kinds of transportation like the sea transportation and railway transportation. The study recommended forcing the driver to abide by the traffic regulations and limiting himself to his area of work.

Go to Top